Шутка об упрощении английского языка нашла поддержку ученого-лингвиста

отметили
20
человек
в архиве
Se u la8er
Профессор Лондонского университета Джон Уэллс (John Wells), специалист по английской фонетике, предложил радикально упростить грамматику английского языка, пишет газета The Daily Telegraph.

По мнению Уэллса, основным препятствием при освоении английского языка является то, что он не фонетический, то есть в нем (как и в русском) не действует принцип "как пишется, так и слышится". В качестве положительных примеров профессор привел финский, испанский и итальянский языки, а также особый письменный английский язык, который используется в интернет-общении и SMS.

Уэллс призывает сделать английскую грамматику "более логичной", например, писать "giv" вместо "give" (давать), "rivver" вместо "river" (река), не пользоваться апострофами ("its" или "it s" вместо "it's"), а также, по примеру американцев,
пользоваться буквой "z" в глаголах, производных от существительных ("organize" вместо "organise" — организовывать).

Идеи Джона Уэллса не встречают понимания большинства специалистов по английскому языку, хотя он и является одним из редакторов словаря произношения из авторитетной серии Longman. Всеобщее убеждение, что грамотность — это прежде всего умение правильно писать, Уэллс называет "фетишизмом".
Добавил comander comander 9 Сентября 2008
Комментарии участников:
comander
+1
comander, 9 Сентября 2008 , url
нашел :) syrianspeakerscorner.blogspot.com/2005/07/vision-of-future.html
Having chosen English as the preferred language in the EEC, the European Parliament has commissioned a feasibility study in ways of improving efficiency in communications between Government departments.

European officials have often pointed out that English spelling is unnecessarily difficult; for example: cough, plough, rough, through and thorough. What is clearly needed is a phased programme of changes to iron out these anomalies. The programme would, of course, be administered by a committee staff at top level by participating nations.

In the first year, for example, the committee would suggest using 's' instead of the soft 'c'. Sertainly, sivil servants in all sities would resieve this news with joy. Then the hard 'c' could be replaced by 'k' sinse both letters are pronounsed alike. Not only would this klear up konfusion in the minds of klerikal workers, but typewriters kould be made with one less letter.

There would be growing enthusiasm when in the sekond year, it was anounsed that the troublesome 'ph' would henseforth be written 'f'. This would make words like 'fotograf' twenty per sent shorter in print.

In the third year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted to reash the stage where more komplikated shanges are possible. Governments would enkourage the removal of double letters which have always been a deterent to akurate speling.

We would al agre that the horible mes of silent 'e's in the languag is disgrasful. Therefor we kould drop thes and kontinu to read and writ as though nothing had hapend. By this tim it would be four years sins the skem began and peopl would be reseptive to steps sutsh as replasing 'th' with 'z'. Perhaps zen ze finktion of 'w' kould be taken on by 'v', vitsh is, after al, half a 'w'. Shortly after zis, ze unesesary 'o' kould be dropd from words kontaining 'ou'. Similar arguments vud of kors be aplid to ozer kombinations of letters.

Kontinuing zis proses yer after yer, ve vud eventuli have a reli sensibl riten styl. After tventi yers zer vud be no mor trubls, difikultis and evrivun vud fin it ezi tu understand ech ozer. Ze drems of the Guvernmnt vud finali have kum tru.
Max Folder
+2
Max Folder, 9 Сентября 2008 , url
Радикальную реформу английской грамматики предлагал еще Марк Твен:
For example, in Year 1 that useless letter "c" would be dropped to be replased either by "k" or "s", and likewise "x" would no longer be part of the alphabet. The only kase in which "c" would be retained would be the "ch" formation, which will be dealt with later. Year 2 might reform "w" spelling, so that "which" and "one" would take the same konsonant, wile Year 3 might well abolish "y" replasing it with "i" and Iear 4 might fiks the "g/j" anomali wonse and for all.

Jenerally, then, the improvement would kontinue iear bai iear with Iear 5 doing awai with useless double konsonants, and Iears 6-12 or so modifaiing vowlz and the rimeining voist and unvoist konsonants. Bai Iear 15 or sou, it wud fainali bi posibl tu meik ius ov thi ridandant letez "c", "y" and "x" — bai now jast a memori in the maindz ov ould doderez — tu riplais "ch", "sh", and "th" rispektivli.

Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev a lojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld.
comander
0
comander, 9 Сентября 2008 , url
суть таже :)
Samouchka
0
Samouchka, 9 Сентября 2008 , url
comander, Max Folder — ребята, спасибо мне теперь все понятно))
comander
0
comander, 9 Сентября 2008 , url
перевести чтоли?
shuron
0
shuron, 9 Сентября 2008 , url
Ну я только поддержу… :)


Войдите или станьте участником, чтобы комментировать